Overnachtings mogelijkheden tijdens de Camino

27 september 2015 - Fonfría, Spanje

Slaapgelegenheden tijdens de Camino

Hieronder heb ik wat verschillende soort slaapgelegenheden neergezet en de verschillen er tussen die we tijdens de Camino tegen zijn gekomen.

Een Camino lopen kan heel wat geld kosten maar is ook met een lowbudget goed te doen.
Wij waren in de gelukkige omstandigheid dat we er voor gespaard hadden en dus niet het goedkoopste van het goedkoopste hoeven te doen. Veel (vooral jongeren) doen/moeten dat wel en daar zijn ook verschillende mogelijkheden voor.

De Albergue:

Dat is doorgaans een jeugdherberg hoewel er Pelgrims van alle leeftijden in overnachten.
De prijzen liggen meest tussen de 5 en 9 euro per nacht en dan kan men er ook vaak nog een ontbijt voor 3 euro bij nemen of deelnemen aan een gezamelijk diner wat dan meest 8-10 euro kost.
Bij een prijs van 5 euro per nacht is het meest een echt oude accommodatie en zijn de douches simpel (vaak wel met een defect of soms koud water). Meest stapelbedden  en veel personen op een kamer.
Moeilijk moet je niet zijn een wc of douche met alleen een gordijntje ervoor is geen uitzondering en de bedden verschillen nogal eens in kwaliteit (als het kwaliteit te noemen is).

Er zijn ook nieuwe(re) Albergue`s deze zijn dan wat duurder maar daar zijn de bedden vaak wat beter, meer ruimte, wasmachines en de accommodatie is duidelijk netter (maar het oude heeft ook zo zijn charmes)

Albergue`s zijn er ook in een gratis vorm, deze zijn vaak van kerken en worden beheerd door vrijwilligers en daar kan men dus gratis overnachten, vaak ook gezamelijk eten en daar vraagt men dan een vrijwillige donatie.

Maar we zien ook wel tussenvormen  bv die in La faba dat wordt beheerd door duitse vrijwilligers en is zo netjes / goed dat daar de prijs 5 euro is maar voor Duitsers gratis (die moeten een liedje zingen als tegenprestatie)

Een Hostal:

Een Hostal is vaak iets wat tussen een pension en een Hotel inzit, dat is wat luxer en meer voor als je met z`n tweetjes een kamer wilt, dat kan dan met wel of geen eigenbadkamer meest geen diner maar wel vaak de mogelijkheid tot een ontbijt. De prijzen liggen meest tussen de 30 en 45 euro  maar dan heb je dus een eigenkamer die ook af te sluiten is. Hostals zitten vaak boven een cafe en horen dan tot dezelfde eigenaar.

Pension / Casa Rural:

Wat je ook veel ziet is dat mensen een groter huis hebben (of laten (ver)bouwen) met dan meerdere kamers die ze verhuren en ook daar dus de mogelijkheid tot een kamer met bad / douche  en ook vaak ontbijt mogelijkheid. De prijzen liggen tussen de 30 en 50 euro en daar is vaak wat meer persoonlijk contact mogelijk.

Hotel:

Dat spreekt denk voor zich, de prijzen liggen tussen de 40 en 80 euro en bij Hotels op de route worden vaak aanbiedingen voor Pelgrims aangegeven.

Mogelijkheden genoeg dus voor elk budget en je ziet ook wel dat er Albergue`s zijn die ook slaapplekken voor 2 ( of 4) aanbieden dat is dan in dezelfde accommodatie en zijn de prijzen wat duurder (bv 15 euro pp)

Wil je echt goedkoop reizen dan moet je er wel voor zorgen dat je ergens op tijd bent, bij ons is dat ook het geval maar als het nodig is dan kunnen we dus naar iets duurders uitwijken dat is althans de theorie in de praktijk nu we Santiago steeds meer naderen gaat dat niet op, een tweepersoonsplek vinden valt niet mee alles wordt steeds vaker al gereserveerd en dus zijn al blij dat we ergens op een slaapzaal kunnen slapen.

Tot zover even iets over de slaapgelegenheden, en uit de dagelijkse verslagen heb je al kunnen lezen dat we inmiddels van elke (tussen) vorm al gebruik gemaakt hebben.

1. Marian de With:
    28 september 2015
    Jullie gaan duidelijk de laatste fase in gezien de drukte. Tussen de regels door lees ik wel dat het ook steeds zwaarder wordt....Ingrid loop in gedachten met je mee !!!! Ik heb een gedeelte van 'The Way' bekeken. Het klimmen,dalen,blubberpaden,saaie stukken......pittig!!
    Maar daar tegenover staat het vele moois...de natuur, de ontmoetingen en het samen beleven van deze bijzondere gebeurtenis!
    Stiekum blijf ik jaloers!! Hoewel de hele tocht....dat zou ik jullie niet nadoen. Nog veel sterkte voor de komende kilometers!!! Liefs,Marian
  2. Pascal:
    28 september 2015
    Ik lees graag de verslagen van jullie reis.
    Veel respect
    Nog veel succes toegewenst .
  3. Tineke van johan!!!!!:
    29 september 2015
    Hallo doorzetters,de laatste loodjes wegen het zwaars,heb enorm
    veel respect voor jullie.
    Wij wensen Ingrid heel veel sterkte met d'r been,en hopen dat
    hij de laatste kilomers nog volhoudt.
    Liefs en knuffels uit Roelofarendsveen.
  4. Rob:
    29 september 2015
    Hoi Hans en Ingrid inderdaad de laatste loodjes wegen het zwaars . Petje af voor Ingrid (ook voor jouw hoor Hans )met haar been en voet . We leven echt met jullie mee het gaat jullie echt lukken we slepen jullie er gewoon doorheen . Loop ze morgen en Ingrid niet te hard hè? Gr Rob