Dag 33 - 3 OKT 2015

3 oktober 2015 - San Marcos, Spanje

Dag 33 - 3 oktober 2015 van Salcede naar   24 km 5,5 uur ( nog 5-6 te gaan)

Dat was weer eens een andere nacht een slaapruimte voor ons alleen, maar daarmee was een goede nachtrust nog niet gegarandeerd maar dat heeft dan te maken met het ritme wat je inmiddels (niet) gewend bent en hoe moe je eigelijk wel bent. Het zal denk best wel even duren voordat we ons (slaap) ritme terug gaan krijgen.
Maar het is zoveel beter dan de vorige nachten we hebben er best wel wat rust door gekregen al is het alleen maar niet meer het voor bereiden van het inpakken en het voorzichtig weggaan in de ochtend.

Vanochtend daarom wat later op pad, om 7.00 vertrokken we het was kouder als andere dagen en wederom nog nog weinig andere Pelgrims te zien. Het eerste (ontbijt) doel is ` O Pedrouzo` . We weten niet hoe het komt maar het lijkt weer zo lang te duren voordat we deze 8 km er naar toe hebben afgelegd. Maar als het dan weer zover is is een het weer dubbel genieten van zo`n ontbijtje. Ik weet niet of ik het al eens beschreven had maar ons dagelijks ontbijt is voor Ingrid een bakje koffie (Americano komt dan het meest overeen met een Hollands bakkie) zelf neem ik altijd Thee ( Te) en dan muntsmaak (Menta) en dan vragen we om `Toast`   dan krijgen we geroosterd brood ( meest een stokbrook doormidden gesneden en geroosterd) met daarbij een kuipje boter en jam. Vaak neem ik er dan ook nog een glas vergeperst sinnasappelsap bij, in bijna elk cafe waar we komen hebben ze daar een automaat voor staan en wordt dan ook veelvuldig afgenomen.
We nemen daar best wel even de tijd voor, meestal een half zodat we weer lekker voor het volgende gedeelte op pad kunnen gaan. Meestal gaan dan ook alvast  het thermoshirt uit wat we voor de kou in de ochtend aan hebben maar dit keer nog even niet het blijft koud.

We gaan vol goedemoed h  tweede gedeelte in maar het valt (weer) tegen dat komt ten eerste door het parcours (waardoor Ingrid weer heel erg haar onderbeen voelt) maar ook de verwachte afstanden, de laatste week kijken we heel erg uit naar de km palen die om de 500 meter de nog te lopen afstand aangeven.
Dat zijn palen die er al heel lang staan en doordat het verloop van de route die regelmatig  (door bv aanleg verkeerswegen) wijzigd niet altijd meer langs de huidige route staan of als men er weer langs komt een afstand aangeven die niet meer up to date is ( en dan niet in ons voordeel). Het aantal naar dorpjes is dan ook  onduidelijk en vandaag heeft. Ingrid denk al 10 keer gezegd ` Ik ben er helemaal klaar mee` dan moet ik helaas toch weer even zeggen dat het niet zo is  want we zijn tenslotte nog steeds niet in Santiago.

Maar we gaan de goede kant op en tellen nu echt wel af als ik dit typ zijn we al weer even op adem aan het komen in San Marcos of Monte deo Gozo (daar zijn we nog niet helemaal uit) daar hebben we een 1 ster hotel genomen want met het slapen op slaapzalen met 3 tot 55 personen zijn we dus echt wel klaar.
Het 1 ster snap ik niet want voor ons is een kamer met 2 heerlijke bedden, frisse lakens en een eigen wc en bad wel wat meer sterren waard.

Het bad doet Ingrid goed ze kan haar been wat meer zonder pijn bewegen en dat is dan voor even wel lekker want dat is toch wel iets waar ik over in zit en ze maar door blijft gaan terwijl ik echt wel zie dat dit eigenlijk niet kan, dan zegt ze wel eens dat ik eigenwijs ben maar weer heeft ze ` bewezen`  dat ze wat dit soort zaken  het ook wel is, het is een kanjer dat weet en wist ik wel maar iets meer luisteren naar haar lichaam zou ook wel mogen. Na het bad een cafe/restaurant opgezocht en daar een cola en een wijntje genomen en Ingrid een sandwich en ik weet sinds enkele weken dat een broodje ` Lomo` voor mij vergelijkbaar is met een broodje beenham dus liet me dat weer eens heerlijk smaken.

Daarna maar even onder de dekens gekropen , zodra ik ze zag was ik vertrokken na een uurtje aan dit  blog begonnen en Ingrid zover gekregen dat ze weer even in bad ging in de hoop dat het wat beter gaat met haar benen.

Ook de weervooruitzichten voor morgen nog even bekeken en die zien er niet best uit.
We hadden het al gehoord maar er is nog steeds flinke wind en regen voorspeld voor morgen , hoewel het maar 5-6 km is zullen we Santiago dus wel nat binnenlopen. Helaas het ios niet anders we willen weer op tijd weg ondanks dat het nog maar een korte afstand is maar we weten nog niet hoe de weg is en hoe het gaat om je stempelkaart te laten controleren waarmee we dan een ` Compastella`  krijgt als bewijs dat je de tocht hebt gedaan (dat maakt het officieel maar ik hecht meer waarde aan de stempelkaart en de ervaring)  en dan willen we ook graag de Pelgrimsmis bezoeken en hopen dat er dan ook met het beroemde wierookvat gezwaaid gaat worden dat schijnt een hele belevenis te zijn maar onduidelijk is of dat ook tijdens elke mis gedaan wordt.
We hopen dus wel dat we er op tijd zijn want het zal best druk zijn en als het vol is dan zou dat een beetje zuur zijn.

Zo voor straks op zoek naar een eetgelegenheid (kan niet in het hotel, mischien daarom 1 ster?) en dan weer op tijd er in om fit te zijn voor het laatste stukje.

1. Jan van Beurden:
    3 oktober 2015
    Hoi kanjers,
    In vergelijking met wat achter jullie ligt is het nog maar een heel klein rot stukkie. Dat halen jullie nu makkelijk. Om 12 uur zullen we met onze gedachten bij de mis zijn en als we in de gelegenheid zijn zullen we een kaarsje opsteken. Daar regelen wij hier wel wat voor. Dus succes en nog even de moed erin want dinsdag staat het vliegtuig alweer klaar. Best lekker lijkt mij, zo ongeveer 2000-2500 km in een paar uur. Dat wordt weer even wennen.
    Veel plezier morgen in Santiago.
    Groetjes Annet en Jan