Dag 34 - 4 okt 2015

4 oktober 2015 - Santiago de Compostella, Spanje

Dag 34 - 4 oktober van San Marcos naar Santiago de Compasstella 5 km 1,5 uur

De laatste dag maar 5 km maar een dag vol verrassingen en mooie slotdag van deze fantastische wandeling.

Voor de laatste maal loopt de wekker vroeg af, we kijken naar buiten en zien dat het er regenachtig uit ziet en kleden ons daar dus maar op. Als we om 7.00 het hotel uit willen lopen komt het met bakken naar beneden dus ook de regenponcho er ook maar overheen en op naar Santiago de Compasstella.

Omdat het erg afloopt heeft Ingrid weer veel last van haar beejn dat is toch weer jammer van deze laatste dag.
Aangekomen in Santiago de Compasstella valt het op dat er geen gele pijl te vinden is gelukkig wel route bordjes maar in het centrum moeten we het toch een paar maal vragen. Terwijl we zo om half negen bijna bij de kathedraal zijn en langs één van de vele hostels lopen zei ik daar Jerry ik uit Ierland zitten met zijn dochter aan het ontbijt. Die hadden we al bijna 2 weken niet gezien en ik wist dat hij vanaf maandag met zijn dochter zou gaan lopen en had al gehoopt  hem tijdens de mis te zien.  Dit had ik dus echt niet verwacht dus direct naar binnen en dat was een leuk weerzien, kennismaking en afscheid tegelijk hij ging nl na het ontbijt door naar Finasterre  (100 km verder dan Santiago en iets wat meerdere Pelgrims extra lopen).

Daarna zijn we naar het bureau gegaan waar je je stempelkaart kon laten controleren en daarmee een officiële bevestiging kreeg dat is wel een heel leuk en kleurrijk document waar we nog vaak naar zullen terugkijken.
De datum kunnen we niet vergeten, de dag dat ons oudste kleinkind Fien één jaar werd. 
Bij dit bureau bleek het Nederlands St Jacobs genootschap een 'huiskamer' te hebben waar je als Nederlander welkom bent voor een praatje en bakkie en we waren de eerste die dag dus hebben daar even gezellig gezeten en wat ervaringen verteld.  Daarna hebben we onze rugzakken bij een depot gebracht want die mogen niet mee de kerk in.

Omdat we nog niet hadden ontbeten en dat voor de kerk nog even wilde doen besloten we een cafeetje op te zoeken en liepen daar er zo maar één binnen en daar zien we onze Australische Italianen John en Leonardo dus elkaar feliciteren en ook weer afscheid nemen ook dit geeft weer een goed gevoel. 

Na het ontbijt om half 11 direct naar de Kathedraal  want hoewel het pas om 12.00 begint is de belangstelling altijd zo groot dat je voor een goede plaats echt op tijd moet zijn. Aangekomen bij de Kathedraal ziet het buiten  niet zwart van de mensen maar is het een heel gekleurde menigte die daar staat te wachten door de vele verschillende regenjassen het regent nl verschrikkelijk hard en waait flink. We sluiten aan en drie kwartier verder lopen we drijfnat de kerk binnen. Tot onze verrassing vinden we een plek bijna vooraan en kunnen alles dus goed volgen ( alhoewel het is een Latijnse mis en dan ook nog eens Spaans )
Terwijl we wachten zien we diverse Pelgrims die we niet echt hebben gesproken onderweg maar wel veel gezien en begroet hebben. O.a. twee Chinese mannetjes van een jaar of 60, een man die alleen begon en we later met dame best een relatie had zo te zien en zo nog een aantal mooi om te zien hoe dingen dan toch weer ' op hun plek vallen'. 

De mis is best wel indrukwekkend, er zijn zeker 10 geestelijken bij betrokken Ingrid kon het wat beter volgen dan ik maar ik zat ook meer om me heen te kijken hoe de verschillende mensen er mee omgingen.
Nadat de Communie geweest was begon het ritueel waar iedereen op gehoopt had het zwaaien van het wierookvat ( de Botafumeiro ) volgens mij een kleinere versie maar het was  indrukwekkend om te zien.
Het vat wordt door 6 man om hoog gehesen en door de kerk gezwaaid en gaat daarbij zeer hoog.
Ik heb er beelden van maar kan deze denk niet plaatsen maar Google maar eens en bekijk de YouTube beelden.

Na de dienst nog op zoek gegaan naar een briefje wat mijn zus Annet en zwager Jan daar ruim een jaar geleden voor ons hadden verstopt in een pilaar maar deze zijn opnieuw gevoegd en daarmee is het briefje denk vereeuwigd in de Katedraal ( en dat heeft ook wel weer wat).
Wat we wel tegen kwamen waren 2 Poolse vrouwen die we al meerdere malen gezien hadden en ook al een keer gegeten dus ook dat was elkaar feliciteren en afscheid nemen. 
Na de dienst zijn we ook nog langs het beeld van Jacobus gegaan en langs de kist met zijn stoffelijke resten iets wat een oude Pelgrimstraditie is. 

Daarna was het de bedoeling om snel een bus te pakken naar ons hotel want we waren er nu echt klaar mee.
Dat viel tegen en moesten daar toch nog een eind voor lopen maar om 16.30 stonden we voor ons hotel. Na het inchecken bleek het een kamer te zijn met twee eenpersoonsbedden dus ik terug naar de receptie. Daar zocht men het e.e.a. uit en kreeg ik de sleutel van een andere kamer mee. Bij het openen zag ik een tweepersoons bank staan en dacht ' nee he'   maar toen ik verder keek was dat een extra kamer da slaapkamer zat om de hoek, dus we hebben het getroffen een mooi einde van deze geweldige en mooie reiservaring.
Morgen niet vroeg op dus is het blog (ook gezien de lengte) wat later, Ingrid ligt al weer even op bed en morgen hebben we lekker vrij en gaan dan in de middag nog eenmaal naar Santiago de Compasstella  maar dit maal met de bus.

 


I

Foto’s

2 Reacties

  1. Els:
    5 oktober 2015
    Lieve (o)ma en (o)pa

    Wat zijn wij trots op jullie! Aan het verslag te lezen was het maar goed dat gisteren maar 5 km was. Super leuk dat jullie zoveel bekenden nog zijn tegengekomen. Klinkt als een goede afsluiting van dit mooie avontuur.

    Dikke kus van mij en natuurlijk ook van Fien!
  2. Maarten:
    5 november 2015
    Leuk om te lezen dat jullie het helemaal uitgelopen hebben, goed hoor!