Dag 9 - 9 sept 2015

9 september 2015 - Azofra, Spanje

Dag 9 - 9 september 2015 van Viana naar Navarrete  23,8 km in 6,5 uur

Doordat we geen slaapzak hoefden te gebruiken konden we extra vroeg vertrekken en waren al om 6.45 op pad. Het opstaan viel wel wat (erg) tegen maar eenmaal aan het lopen hadden we zeker de eerste km`ers er goed de gang in. Het zoeken naar de wegwijzers (over het algemeen gele pijlen op waar dan ook op geschilderd) viel niet mee in het donker maar er liepen zo`n 7 Pelgrims voor ons dus daar liepen we de eerste km achteraan alleen de eerste want ze waren ergens linksaf geslagen en dat klopte volgens mijn gevoel niet en terwijl ik de pijl zocht had Ingrid `m alweer gevonden en ja hoor ze liepen fout dus wij weer roepen en zwaaien en zij blij dat ze niet km`rs verkeerd gelopen waren.

Het loopt echt lekker in de ochtend, het is dan wel wat fris maar daar heb ik niet zo`n probleem mee Ingrid heeft liever de eerste uurtjes haar jas nog even aan. De weg naar Najera  was in het begin omhoog en daarna uiteraard weer dalend maar goed te doen (of zijn we er aan het wennen ?). Het ging dus echt rap en om 10.30 hadden we er 18 km op zitten. Najera is best een redelijk grote stad en daar hebben we wat voor op het brood gekocht en wat verderop in het park opgegeten. We zaten best lekker maar helaas moesten we toch verder op naar Azofra waar we willen overnachten. Dat loopt wat minder veel klimmen maar het is daarbij ook nog eens flink warm ongeveer 24 graden en dat met volle bepakking lopen is niet aan te bevelen.

Het is wel een mooie wijnstreek en dan kan ik soms de verleiding niet weerstaan van die mooie trossen met blauwe druiven die  lijken te roepen " He Pelgrim neem er maar een paar ze missen ze toch niet" en dan lopen we maar even iets dichterbij en nemen een paar " Free energy shots"

Om 13.30 komen we aan en gaan naar de plaatselijk  Albergue deze heeft plaats voor 60 Pelgrims en gelukkig is er nog plek we krijgen een 2 persoons ruimte voor € 14,00  . Het is geen echte kamer maar er staan 2 bedden en ruimte voor de spullen met een dubbele deur die niet afgesloten kan worden (wij blij met onze kabelslotjes) maar wel prive dus en we vinden dat toch wel prettig. We zijn blij dat we er vroeg waren want na 14.30  is het vol en moeten degene die niet gereserveerd hebben toch verder of uitwijken naar iets anders en daar wil je echt niet bij nadenken in deze hitte en het idee dat de volgende plaats 10 km verder is.
Daar denken we maar even niet bij na en genieten van een cola in de zon en hier kunnen we onze voeten af laten koelen in een ijskoud badje waar men lekker bij kan zitten.

Het is dus echt druk en niet te geloven hoeveel mensen dit lopen maar naar mate we straks dichterbij gaan komen ben ik benieuwd of er dan nog stukken zijn waar we lekker met z`n tweetjes lopen en of we veel problemen gaan krijgen met  het krijgen van een slaapplaats.
We zullen zien voorlopig zijn we er nog niet en hebben we nog wat km te gaan.

Wat ik gisteren vergeten was dat we weer in 2 kerken geweest zijn, in Logrono hadden ze bij het Mariabeeld echte kaarsjes en daar hebben we er drie aangestoken ( onze familie weet wel voor wie) dat is iets wat ondanks ik niet bepaald gelovig ben toch wel graag doe als daar de kans voor is.
In de kerken waar we al geweest waren kon dat niet of was er een electronische versie waar je geld in kon werpen en dan ging er een lampje aan , dat is we heel tegen strijdig met wat je verder in de kerk ziet maar blijkbaar gaan ze met hun tijd mee. De volgende stap zal wellicht zijn dat  je ergens een euro in doet en via een beeldscherm de biecht kan doen (als er nog iemand is die dat weet)

Maar ik dwaal af de 2e kerk in Navarette was echt de mooiste en indrukwekkendste  die we tot nu toe gezien hebben (helaas wel met elektronische  kaarsjes) maar wat een gedetailleerde  pracht en praal ik zal er een paar foto`s van plaatsen om jullie enig idee te geven.

1. Annet:
    10 september 2015
    Hoi luitjes geen blaren pleisters meer gebruiken , troep is het
    Goed in tapen
    En de kaarsjes weten we
    Loop voor zichtig en spaar jullie knietjes en enkels
    Veel plezier Annet en Jan
  2. B.arbouw:
    11 september 2015
    Hoi Ingrid en Hans, wij genieten echt veel van jullie reisverhalen. Jullie zijn echte avonturiers. s'Morgens vroeg op pad en niet weten waar je uitkomt en moet slapen. Lekker spannend. De kerken trekken jullie ook wel .Hans kan het nu van zijn hele leven inhalen, prima hoor. Trouwens lopen jullie altijd met twee stokken? En de spaanse wijn moeten jullie toch echt even proeven. Wees wel voorzichtig met alle kleine ongemakjes die nu de kop opsteken want jullie moeten nog een heel eind.
    Wij wensen jullie nog heel veel plezier.
    oma ria en opa ben