Dag 2 - 2 sept 2015

2 september 2015 - Espinal, Spanje

2 september van Koyala naar Aurizberri/Espinal    27 km     8,5 uur

Gisterenavond met de mede "Pelgrims" afgesproken dat we om 6.00  zouden opstaan. Dus om 6.10 was iedereen bezig met opstaan/inpakken enz. Mijn slaapzak zit onderin de rugzak dus moet alles er uit (bovenin doen is niet logisch) en aldoende moet ik er niet aandenken omdat de komende 40 dagen elke dag weer te moeten doen.  De meeste zijn al voor 7.00 vertrokken omdat ze in een andere refugio ontbijten.
Na ons ontbijt  (7.00) hangen we de rugzakken om en beginnen aan de klim over de Pyreneeen.

En dat hebben we geweten vandaag, gisteren was daarbij nog maar een voorproefje,  het weer zat gelukkig mee en dat we vroeg op pad waren gegaan was ook niet verkeerd. Maar ondanks dat liepen we soms 30 meter om vervolgens 3-5 min stil te staan. Naarmate we hoger kwamen leek het mistig te worden maar in werkelijkheid liepen we in de wolken. Nu heb ik vaker met mijn hoofd in de wolken gelopen maar dit was toch heel anders. Maar het was ook genieten het was een prachtige omgeving, in het begin al kwamen we koeien en paarden tegen die daar zo loslopen. Ook kwamen we steeds vaker mede Pelgrims (zo noem ik ze maar even) tegen. Sommige daarvan liepen maar enkele dagen / weken en hadden daardoor weinig bagage bij zich  en dat loopt ze de bergen op toch wel wat makkelijker dan wij deden met onze bijna 12 en 14 kg.  (vooral het water en brood/fruit tikt dan aardig aan).

UIt eindelijk is het de hele dag droog gebleven en kwamen we voor 3 uur aan in  Roncesvalles.
We besluiten niet in het daar bekende klooster te overnachten maar gaan verder lopen.
Uiteindelijk zijn we om ongeveer 16.30  in Aurizberri / Espinal.
Daar verblijven we de nacht in " Casa Rural Errebesena"  een soort luxe verblijf waar we slapen in een tweepersoonskamer  met een gedeelde badkamer.  Het is incl diner en ontbijt  dus daar hoeven we ons ook geen zorgen over te maken. Om 18.00  drinken we nog even wat in de plaatselijke pub en ontmoeten daar 2 mede pelgrims, ze komen uit Duitsland en gaan 2,5 weken wandelen. Wat dat betreft verkeren we wel in de luxe positie dat we er 2 maanden over kunnen doen.

Zojuist  om 19.39  hier gegeten samen met een duitser die al 3 maanden onderweg was vanuit huis.
Dus daar is die 6 weken (als we het halen) dus niets bij. Het was een simpele " maaltijd"  bestaande uit kikkererwtensoep, 2 karbonaatjes en een toetje. Daar gaan we het morgen niet op redden natuurlijk.

en nu naar bed morgen weer een dag

1. Rob:
    3 september 2015
    Hoi Hans en Ingrid ik hoop voor jullie dat deze dag beter gaat.En droog weer. En niet te warm voor jullie .En hoe gaat het met je rug Hans? p.s ik wilde even door geven dat gister Suzanne uit het ziekenhuis mog.Ze word thuis nog in de gaten gehouden..Het gaat goed met haar. Rob
  2. Michiel plugge:
    3 september 2015
    Weet je dat er zelf mensen zijn die echt vanaf huis lopen, en ergens in de natuur overnachten en dan weer lopen enz nez.
  3. B.arbouw:
    Hoi Hans en Ingrid,
    De kop is er af en het gaat zo te zien wel goed. Veel sterkte voor morgen en veel plezier in de bergen
  4. Els:
    3 september 2015
    Dag lieve mama en papa, we hebben net de eerste verslagen gelezen. Wat leuk om jullie zo een beetje te kunnen volgen! De eerste loodjes wegen het zwaarst zeggen ze toch altijd (of waren het nou de laatste... We zullen zien ;)). Mochten jullie vaker om de 20 meter stil komen te staan, wat we uiteraard niet hopen, vergeet dan vooral niet te genieten van het uitzicht :). Veel succes maar vooral heel veel plezier de komende weken! Liefs van ons alle drie
  5. Tineke van johan!!!!!:
    3 september 2015
    Geweldig Hans en Ingrid,zoals jullie al bezig zijn.
    Jullie zullen nog wel eens zuchten,maar we hopen dat jullie er mooie herinneringen aan over houden.
    We kijken uit naar jullie verhalen.
    Liefs uit Roelofarendsveen.
  6. Leo emmy:
    5 september 2015
    sucses hans en ingridveel plezier in de bergen geniet er van, gr uit lopik