Dag 3 - 3 sept 2015

3 september 2015 - Villava, Spanje

3 september van Aurizberi/Espinal naar Trinidad de Arre 34 km  12uur

Vandaag zullen we niet snel vergeten, we hebben veel meer gelopen dan de bedoeling was en ik heb daarmee mijn knie waarvan ik wist dat ik er problemen mee zo kunnen krijgen toch wel over belast. Het zijn vooral de afdalingen die daar de oorzaak van zijn, dat je van het dalen en klimmen moe wordt is geen probleem daar had Ingrid op de eerste 2 dagen veel last van maar last van je benen is toch een ander verhaal, in dit geval mijn linkerknie, wae dachten een leuke dag te doen van 22 km , we vertrokken om 7.30 er waren veel afdalingen welke op zich aardig leken te gaan en om 13.00 waren we in Zubri , omdat we dat nogal vroeg vonden besloten we nog een paar uur te lopen en dan een slaapplek te zoeken. 6 km verder in Larrasoana bleek er geen plek te zijn dus noodgedwongen maar weer verder. Onderweg heb ik nog een tijdje met mijn knieen in het ijskoude water gezeten om wat verlichting te krijgen ik kon nl mijn been niet meer meer omhoog krijgen en elke stap deed zeer , het naar beneden lopen deed ik zijwaarts omdsat dat het minste pijn gaf. Uiteindelijk vonden we in Trinidad de Arre onderdak in een kerk. Wat waren we blij dat we daar terecht konden we kregen zelfs een tweepersoons kamer (ik denk een oud paters kamertje) wel op vertoon van ons Pelgrims paspoort en koste daarom maar € 15,00. Wat was het lekker douchen na deze dag waarop we dus wel 12 uur onderweg waren geweest en dan niet de geplande 21 km maar 34 km het is teveel geweest gezien het moeilijke traject en hoop dat er herstel komt de komende dagen want zo gaat het echt niet lukken.
Morgen willen we er daarom een makkelijke dag van maken en gaan 5 km naar Pamplona en maken er een soort rustdag van en hopen dan vrijdag weer verder te kunnen gaan.

Maar het is niet alleen kommer en kwel, elke dag maken we wel even in het loopje kennis met medepelgrims en horen / zien dan wel het e.e.a. vaak geen diepgravende gesprekken maar net leuk genoeg die het vermelden waard zijn. En met het weer hebben we het zeker getroffen vandaag geen regen en in de middag pas wat zon , wat in het water verbruik dan ook direct te merken was.

De meest bijzondere ontmoeting was nog geen uur na ons vertrek, een heel eind 6voor ons liepen een paar pelgrims waarvan de e'e'n een vreemd loopje had maar ze liepen flink door en we zagen niet eens of het mannen of vrouwen waren. Even later liepen we in het bos en daar was een flinke boom die de weg versperde en daar probeerden ze om heen te komen toen zagen we dat het 2 mannen waren van denk in de tachtig waarvan 1 van de 2 blind was , toen hebben we ze even geholpen , ze kwamen uit Frankrijk en waren van plan de hele Camino te lopen. Dan krijg je toch wel even een gevoel van respect voor deze 2 kanjers daar waar wij al de grootste problemen hebben lopen ze maar door. Vandaag ook een flink aantal mountainbikers tegen gekomen, een paar hoorden ons praten en ze vroegen dan ook of we uit Nederland kwamen, wat bleek ze kwamen uit Zuid Afrika , een van hen had nog 4 jaar in Warmond gewerkt en zijn vader had een bedrijf wat handelde tussen Den Haag en Johannesburg, even later ontmoeten we een Engelsman met een Venezulaanse vrouw die hij tijdens een eerdere wandeling had ontmoet. Wat ook wel bijzonder was een jongen die ook in de kerk verblijft met zijn vriendin en die zijn vader de eerste dagen begeleiden waarna hij (de vader) alleen verder gaat. Vandaag ook de eerste Nederlander ontmoet een jongen van denk 26 die er 2,5 maand voor uit heeft getrokken. Veel jongeren gezien vandaag trouwens het is mooi om te zien dat de Camino erg leeft onder mensen uit echt de hele wereld (vandaag ook nog een jong stel uit Japan gezien).

1. Wieteke:
    3 september 2015
    Sterkte met je knie! Doe maar rustig aan hoor. Zou zonde zijn als je hem niet uit kan lopen.
  2. Michiel plugge:
    3 september 2015
    Fijn te lezen dat je een leuke dag gehad hebt en vervelend dat je knie geblesseerd is
    Hopelijk gaat het morgen beter.
    Doe maar rustig aan

Groet uit Den Haag
  3. Mary:
    4 september 2015
    Sterkte met de knie leuke foto's succes .
  4. Cees:
    Hoi Ingrid en Hans,
    Leuk om jullie zo te volgen, ik krijg er zelfs een moe gevoel van in m`n voeten, als ik de verhalen lees.
    gr Cees en Tineke
  5. B.arbouw:
    4 september 2015
    Jullie willen veel te snel gaan. Doe toch rustig aan . Een kapotte knie is niet zo snel weer beter. maar toch wel een prestatie hoor!. Leuk al die buitenlandse contacten. Gelukkig hebben jullie goed weer. Let op !!! Het is geen wedstrijd maak er leuke dagen van. Sterkte met je knie. Groetjes Ria en Ben.
  6. Eva:
    4 september 2015
    Leuk om te lezen, en doe rustig aan ik wil jullie weer heel thuis hebben!! Dikke kussssssssss