Dag 20 - 20 sept 2015

20 september 2015 - León, Spanje

Dag 20 - 20 september  van  Mansilla de las Mulas naar Leon  20 km 4 uur (nog 313)

Het is 7.00 als we de stadspoorten verlaten het maar niet eindig lijkende donker in.
De paden zijn door de regen van de afgelopen week bijna onbegaanbaar en regelmatig valllen we dan ook  en zien er niet uit door de modder. Nat en koud komen we na 1,5 uur lopen bij een herberg waar we wat oud brood krijgen en een mok water, voor onderweg nemen we nog een brood mee. Als we Leon op grote afstand zien liggen horen we het gehuil van wilde honden. Naarmate we verder lopen komt het gehuil ook dichterbij en al snel zien we 2 wilde honden op ons afkomen, Ingrid verschuilt zicht achter een boom en ik sla er op los met een stok, mijn rugzak valt in de modder ze lijken af te druipen maar ik kan niet voorkomen dat ze er met het brood vandoor gaan. Hevig geschrokken lopen we verder naar Leon we zien de contouren van de Kathedraal al verschijnen. We lopen langs de stinkende bergen van het stadsafval wat buiten de stadsmuren gedumpt wordt.  We melden ons bij de stadspoort als Pelgrims en mogen gelukkig door.  Het vinden van een hergberg is moeilijk alles is vol, uiteindelijk vinden we er een waar we in de paardenstal het hooi als slaapplaats mogen gebruiken. We frissen ons wat op bij een waterput, we zijn in Leon wat zijn we blij, straks kijken of we mijn schoenen kunnen laten maken want de zolen laten weer eens los en dan morgen weer verder.

Nee hoor jullie hoeven je niet ongerust te maken, het bovenstaande zou zo kunnen zijn gegaan als we deze tocht 200 jaar geleden hadden gemaakt, maar anno 2015 is dat gelukkig toch wel heel anders.

We baalden al dat de wekker niet afliep en we daardoor om 7.00  vertrokken ipv 6.30.
Net als elke ochtend lopen we dan op ons best, bij de eerste stop geen mok water en oud brood maar warme thee en koffie en een heerlijke geroosterd broodje met jam. Voor het eerst zagen we wel 2 wilden honden maar die hadden het te druk met 2 andere honden die achter een hek op een terrein liepen. We gingen er maar met een boog omheen want daar kun je het beter niet mee aan de stok krijgen.

Leon is echt een grote stad, nadat we de voorstad bereikt hebben duurt het nog bijna een uur voordat we in het centrum zijn maar daar zijn we dan ook al voor 12.00. Een onderkomen vinden anno 2015 is niet zo moeilijk (afhankelijk van je budget dan) dicht bij de Kathedraal zien we een Hotel en stappen naar binnen de prijs  ( 59 euro) vinden we redelijk gezien de 3 sterren en midden in de stad dus we nemen `m.
5 minuten later staan we in een ruime kamer met goede bedden en een warmedouche.

Na het douchen lopen we nog even het centrum in pakken een terrasje (iets wat we normaal thuis niet doen) en genieten zittend in de zon van een cola, wijn en een tapas van iedereen die langsloopt. Als om 14.00 de Kathedraal open gaat gaan we deze bezichtigen en trekken daar toch wel 1,5 uur voor uit. Het is een van de grootste en mooiste van Europa en bekend om de vele glas in lood ramen. Het is echt prachtig om te zien en we zijn blij dat we hier extra tijd voor hebben vrijgemaakt.
Omdat we nog niet echt gegeten hadden nemen we in een trendybar  ( Peggy Sue) een broodje en halen daarna nog wat blikjes voor in de avond (of morgen)  en gaan weer naar het hotel. We hebben daar Wifi dus contacten wat met onze kinderen en kijken wat Spaanse tv.

De avond denken we af te kunnen sluiten met een lekkere maaltijd maar het was overal nogal druk dus uiteindelijk iets genomen waar het minder druk was en dat was een flinke tegenvaller zowel in bediening als kwaliteit ik zal er verder niet op in gaan maar het was waardeloos.

De Camino van een Pelgim anno 2015 ziet er dus heel anders uit, die van ons vandaag was wel wat extra luxe en voelde voor ons als een rust / vakantiedag ondanks dat we vanochtend toch nog even 20 km  gedaan hebben. Ik ben in iedergeval wel blij dat we `m niet onder de omstandigheden van 200 jaar geleden hoeven te lopen.

Morgen weer op pad zoals het er nu naar uit ziet zo`n 22 km

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Caroline:
    21 september 2015
    Zat je met lezen net helemaal in de middeleeuwen, blijk je ons lezers in het ootje te nemen. Jammer hoor, het had wel wat.

Knap om elke dag voor dag en dauw op te staan zonder rustdag, kilometers vreten en dat dan ook nog vakantie te noemen. ;-)
    De beloning is natuurlijk groot, ervaringen/belevenissen die niemand jullie meer afneemt.

Geniet maar lekker van dit bijzondere avontuur en de belevenissen die nog volgen.

Veel plezier!
  2. Allan:
    Hoi,

Heel leuk om alle belevenissen en verhalen te lezen. Je zou zo zelf de tocht gaan lopen.

Wij zullen daar nog wel een paar jaar mee moeten wachten gezien onze jonge kinderen maar wie weet komt het er dan een keer van.

En gezien alle verhalen en ook dit eerste stukje zou er zo maar een schrijver in je verborgen kunnen zitten :-)

Veel plezier en succes,
    Allan
  3. Chris en Mary:
    21 september 2015
    jeetje, dacht ik dat is toch ook wat met die honden. Spannend allemaal. Wel lachen hoor, ik geloofde het echt.
    Veel loopplezier jullie saampjes.
    Groetjes Chris en Mary