Dag 21 - 21 sept 2015

21 september 2015 - San Martín del Camino, Spanje

Dag 21 - 21 september van Leon naar  San Martin del Camino  27,5 km ( nog 285,5 km te gaan)

Het nadeel van het slapen vannacht in het hotel was dat we het vannochtend weer moesten verlaten.
Daar hadden we dus echt geen zin in en Ingrid zat er even helemaal doorheen en dat terwijl we nog moesten beginnen.  Toch zetten we door en om 7.00 verlaten we ons onderkomen van vannacht.

Midden in Leon overnachten betekent dus ook dat het even duurt voordat we er weer uit zijn, we volgen de gele pijlen en andere aanwijzingen ( van de week kom ik er een keer wat uitgebreider op terug) en ook dit keer zien we aan de (genoeg) Pelgrims voor ons dat we op de goede weg zijn. Binnen Leon krijgen we ook weer te maken met wat stijgingen in het wegdek maar daar moeten we maar aan gaan wennen want de vlaktes zijn bijna voorbij en dan gaat het ` echte werk` weer beginnen.  Het valt Ingrid zwaar de eerste uren maar ook mij valt het tegen hoe lang het duurt voordat we Leon uit zijn. Ik probeer Ingrid nog wat op te vrolijken door te zeggen dat het het me wel wat lijkt thuis lekker op de bank met een filmpje erbij maar dat had ik op dat moment beter niet kunnen doen want het werkt alleen averechts dat geeft aan dat ze er echt even doorheen zit.

Terwijl we denken dat we nog in de voorstad van Leon zitten zien we een bord met ` La Virgen del Camino`  dat is op ons kaartje het 2e plaatsje na Leon op 7,5 km  dus dat is dan even een meevaller want het was de bedoeling om in het eerste plaatsje na Leon te ontbijten dus nu hadden we dat zeker verdiend. Helaas is er niet echt een leuk stekkie om dat te doen (we lopen meest naast een soort snelweg met langs razend verkeer)  dus lopen we maar weer door. We lopen langs wat huizen en zien daar voor een raam een kist met fruit en kaakjes die daar speciaal voor de Pelgrims door de bewoner is neergezet en als tegenprestatie wil ie dat we onze namen en land van herkomst in een schrift zetten en dat doen we natuurlijk even evenals velen voor ons. Niet veel verder ( maar wel inmiddels 11,5 km na onze start)  zien we een leuk cafeetje waar we koffie en thee (overal is mijn favoriete smaak mint te krijgen) met een geroosterd stokbroodje en later nog een croissant  nemen. Dat is even heerlijk bij komen, ondertussen is er ook nog een Nederlander bij gekomen en het blijkt iemand te zijn waar we al van gehoord hadden, hij kan nl heel goed tekenen en maak van plekjes / gebouwen die hij de moeite waard vind schetsjes in een aantekeningen boekje.
We raken wat in gesprek, hij blijkt een vervroegd gepensioneerd schooldirecteur te zijn die deze wandeling ook maakt omdat hem dat wel leuk leek.  Als hij wat eerder vetrekt dan ons vraag ik of ik van een paar schetsjes een foto mag maken en dat is geen probleem dus deze staan er vandaag bij de fotos bij.

Onze Italiaanse Australiërs  ontmoeten we ook in hetzelfde café en ook zij hebben in Leon overnacht dat betekent dat ze er dus ook al (het is pas half tien) een flinke wandeling op hebben zitten en die zijn wel een stukje ouder.

Na weer 11 km gaan de schoenen even uit (voor een kwartiertje) en nemen we een wat te drinken uit een Supermarkt. Voor morgen hebben we een traject van 28 in gedachte en omdat het nu nog vroeg is (12.00) besluiten we nog 4,5 km door te lopen en daar een plek te zoeken dat scheelt morgen weer.

Een overnachtingsplek vinden we in `San Martin del Camino`  in de Aubergue Vieira.  Het was de eerste die we daar tegenkwamen en zag er leuk uit (wel dicht langs de weg) en we dachten voordat het vol is nemen we die maar. We slapen daar op een kamer met 4 stapelbedden en dit keer allebei op een bed boven.
We nemen het ` All Inclusief `  dus bed, diner en ontbijt  en de totale kosten zijn  € 42,00.
Nadat we de bedden in gereedheid hebben gebracht (slaapzakken er op en rugzakken op een plek) gaan we douchen en daarna eten we wat op het terras. Ik zag dat iemand een heerlijk uitziend broodje nam wat leek op een broodje gezond en dacht dat wil ik ook wel en dan is alleen aanwijzen wel makkelijk dat wilde ik ook wel maar toen ik zag dat er vis  tussen zat  probeerde ik uit te leggen dat ik liever ham had, toen werd er een gedroogde ham aangesneden zoals je die weleens in winkels ziet hangen (volgens Ingrid Serano ham) uiteindelijk was het alleen een broodje met deze ham wat overigens wel lekker was. Ook blijken onze tekenaar en de twee snel wandelende dames ook hier te verblijven en met de tekenaar raken we wat meer in gesprek op details zal ik niet te veel in gaan  maar het was wel even fijn om ook weer een keer met een Nederlander te kunnen spreken over de Camino en andere zaken.

Om vier uur is het nog zo warm ( de hele dag al geen wolkje aan de lucht) dat het zwembad wat daar in de tuin staat wel heet erg aantrekkelijk wordt ondanks dat er niemand in ziet omdat het water wel erg koud is. Maar daar laat ik me niet door weerhouden en ik koel er lekker door af en mijn benen bewegen ook weer eens op een andere manier.

Om 17.00 komt er opeens een hele wielerploeg (10 m/v) aanrijden op zoek naar een slaapplek , terwijl de ` regelaar`  naar binnen gaat raak ik in gesprek met een aantal van hen die erg nieuwsgierig zijn naar waar ik vandaan kom en hoeveel we op een dag lopen hoelang we al lopen. Uiteraard heb ik dan ook zo mijn vragen en het blijkt dat ze uit Brazilië komen, die daar op het idee zijn gekomen om hier ván  Leon naar Santiago de Compasstella te gaan fietsen dat willen ze in 6 dagen gaan doen.  Helaas zijn ze te laat en is alles hier al vol en zullen ze verder moeten zoeken. Ook dit geeft weer eens aan dat deze Camino echt over de hele wereld bekend is en dat het echt leeft onder veel mensen.

Als we nog even naar het dorpje lopen dan zien we daar de Italiaanse Australiërs staan met een viertal anderen ze wenken ons en vragen om een foto van het groepje te maken het blijken nl ook Italianen te zijn  het wordt niet één foto maar 3 met 3 verschillende toestellen.

Als ik bij terugkomst dit blog schrijf begin ik me niet zo lekker te voelen, ik weet even niet waar het door komt maar het zou best wel eens kunnen zijn dat ik toch wat teveel in de zon heb gezeten van middag. Ik stop er dus snel mee en morgen schrijf ik wel op als er verder nog iets bijzonders gebeurd.

Het is nu 21.00  en inmiddels hebben we het gezamelijke avondeten achter de rug  ( 30 m/v ofzo) en daarna voelde ik me een stuk beter. Het was gezellig om zo met z`n allen te eten en 100x beter als gisteren.

Nu snel dit maar online zetten en dan naar bed de meeste liggen er al in.

1. Hilde:
    21 september 2015
    Hoi Hans en Ingrid , hebben jullie mijn reactie(s) bij dag 19 nog gelezen ?...
    Daar heb ik een link geplaatst voor iedereen die willen weten waar jullie zijn en welke route jullie precies gelopen he ben en welke plaatsjes jullie nog aan doen , handige site om jullie te volgen ... Ook heb ik er een link bij gezet naar een herberg van een Nederlander , vele schrijven erover dat dat een fijne plek was om te overnachten ... Groetjes , Hilde
  2. Marian de With:
    22 september 2015
    Ha Ingrid en Hans, Volg jullie nog steeds op de voet!!!! Was weer een eenerverende dag zo te lezen. Het blijft bijzonder......
    Wat een mooie pentekening van de 'collega'pelgrim!.
    Groetjes!!!
  3. Diognes Reizen:
    22 september 2015
    Wat een gave reizen maken jullie mee zeg.

Jullie zijn een grote inspiratiebron.

Groetjes,
    Het Diogenes Team

4. Diana:
    hoi hoi
    tjee wat heb ik respect voor jullie doorzettingskracht.
    hou de moed erin en het gaat jullie lukken.
    gr.diana