Dag 16 -16 sept 2015

16 september 2015 - Carrión de los Condes, Spanje

Dag 16 - 16 september van Fromista naar Carrion de los  Condes  19 km  5,5 uur

Van verregent naar gezegend.

Dat slaapt toch wel lekker in een echt Hotel, in andere pensions hadden we dan wel meer ruimte of een tweepersoonsbed maar hier was het het bad wat wel even heel lekker was.
De wekker loopt zoals gewoonlijk om 6 uur af en ik schrik even als Ingrid uit bed stapt en echt naar de badkamer strompelt en ik denk direct dat gaat `m zo niet worden vandaag. Maar als ik daarna ook uit bed kom loop ik op dezelfde manier, bijna alles doet zeer nadat het de afgelopen nacht net even tot rust was gekomen.

Maar we moeten toch verder dat is iets wat op zich toch wel in ons zit maar de afgelopen weken hebben we daar dagelijks mee te maken. Een eerste check naar buiten geeft aan dat het hard waait en nog harder regent.
Dat wordt dus flink inpakken en gaan lopen, wachten tot het minder wordt heeft geen zin omdat we niet weten of het minder wordt en zo lopen we alweer voor zevenen het Hotel uit de stromende regen in.

Het is bijna niet normaal dat je met dit weer naar buiten gaat maar we zien er al snel wat meer (uiteraard ook met een rugzak op). We lopen op een pad die inmiddels aardig onderwater staat en je moet oppassen niet in de grote plassen te stappen. Ik heb een regencape, daaronder een  regenjas en een thermoshirt, koud heb ik het niet maar ik voel wel nattigheid en dat is wat minder want dat zou niet moeten.

Na een km of 5 worden we naar een kleiachtig pad verwezen en dat is met deze regen echt geen doen.
Wat ook geen doen was is dat er af en toe toch een sanitaire stop gemaakt moet worden, voor mij geen probleem ( en is ook niet vaak nodig)  maar voor een dame toch wel even iets anders dat is de afgelopen weken wel gebleken Ingrid heeft meer bos en bomen gezien dan ik. Maar nu met de regen ook nog eens de bepakking afdoen in deze kleimodder is niet te doen dus is er een hele prestatie geleverd door met de bepakking aan even ` het bos in te gaan`.

Bij de eerste stop, voor een ontbijtje, na 10 km is de regengestopt en bergen we de regencape`s weer op.
dan begint er weer een eentonig pad van ongeveer 8 km langs een regionale autoweg. Het waait nog steeds erg hard en je hebt constant het gevoel dat je scheef loopt omdat de wind je bijna omver blaast.

Als we Carrion de los Condes op 2 km zijn genaderd begint het weer te regenen en besluiten we even later toch maar weer de regencapes aan te doen, dus in de regen en harde wind stilgestaan om ze aan te doen.
Voor we verder lopen kijk ik nog even om me heen en zie in het korenveld een stuk zwart plastic wat denk bij een andere Pelgrim afgewaaid is. Als we in de stad aankomen wil ik graag overnnachten in het Klooster Santa Clara, daar had de Ier Jerry al over verteld en dat leek me wel wat. Van Ingrid hoefde het niet zo maar we zijn er toch maar langs gegaan. Het leek niet echt op een klooster (zoals ik me dat voorstelde) maar het had wel wat een 2 persoonskamer koste  € 44,00 zeker niet goedkoop maar we nemen `m.
De kamer ziet er wat gedateerd uit, de bedden hebben matrassen met echte (ijzeren)veren en voelen als nieuw maar dat is denk wel te verklaren want ik denk dat de nonnen ze nooit echt uit geprobeerd hebben.

Als we de spullen op de kamer neerzetten mist Ingrid haar raincover die over de rugzak zat, die zat er bij het pakken en het aandoen van de regencapes echt nog wel op. Dan schiet het door me heen het ` stuk plastic` wat ik in het korenveld zag was dus de raincover, die is er bij het aandoen van de regencape vanaf geschoten en door de regen en wind heb je dat niet door. Dus wij weer terug en ja hoor hij lag er nog dus dat was het ritje van 3 km heen en weer wel waard.

Doordat we weer vroeg zijn gearriveerd slapen we eerst een uurtje bij , doen wat boodschappen en bezoeken nog even de kerk die bij het kloooster hoort. Daar maak ik nog even iets heel bijzonders mee...
Terwijl Ingrid de kerk bekijkt vanuit de kerkbank loop ik door de kerk en maak wat foto`s , ook loop ik langs een soort koorgedeelte met bankjes waar een non met een boek zit althans dat dacht ik in eerste instantie maar als ik goed kijk zie ik dat het een wassenbeeld is , wel wat vreemd zo in de kerk maar blijkbaar om te laten zien dat daar de nonnen bidden of zo. Ik schuif weer aan bij Ingrid en die zegt me stiller te zijn want er zit een non in de kerk, ik lachen en zeg dat het een wassenbeeld is, volgens Ingrid niet en ik zeg kom maar mee. Wij er naar toe en als we langs lopen verandert ze echt van houding, twee minuten later komt er nog een non binnen en ze begroeten elkaar en gaan verder met binnen.
Dat was best eng ik dacht echt dat het een wassenbeeld / pop was. Ingrid hoorde dat ze bladzijden omsloeg en dacht daarom van niet maar dat had ik natuurlijk niet gehoord.

Vanavond voor de eerste keer zelf `gekookt` , een blik linzensoep en een blik vleesballetjes opgewarmd in de magnetron met een stokbroodje er bij en een kwarktoetje als nagerecht en het smaakte heerlijk.

Voor morgenavond  is het weer afwachten hoe het weer is, waaien schijnt te blijven maar over de regen komen we er via internet nog niet uit. Als we gaan lopen is het eerst volgende stadje pas na 17 km dus dat gaat nog een lange eenzame ( hoewel er zeker 100 andere Pelgrims die dag hetzelfde stuk lopen) weg worden.

tot morgen

1. Marian de With:
    16 september 2015
    Dat was weer een bijzondere dag. Alle respect voor jullie discipline,doorzettingsvermogen met elke dag weer zoveel kilometers in de benen en dan ook nog eens even 3 km. heen en weer voor de raincover. Wat een beloning dat die er nog lag !!!! En dan de beeldende beschrijvingen.... Ik reis vanuit mijn luie stoel mee...op naar weer een nieuwe dag... Groetjes,Marian
  2. Cees:
    16 september 2015
    lieve Ingrid en Hans,
    Vol bewondering lezen we jullie verhalen, elke avond kijken we er naar uit.
    Maar we maken ons ook wel een beetje zorgen, moeten jullie niet een dagje rust inlassen???
    Als Tineke jullie verhaal leest hoor ik tekens, oh oh nee he
    Jeetje jeetje wat een verhaal, dan weet ik al dat jullie weer wat mee hebben gemaakt, en wil ik natuurlijk zelf het verhaal lezen,
    Cees enTineke
  3. Annet:
    17 september 2015
    Hebben jullie geen last meer van blaren?
    Schrijf van avond eens hoeveel km jullie nu totaal hebben gelopen
    Petje af hoor voor jullie prestatie
    Is 10 km lopen zonder ontbijtje niet te lang?
    Groetjes een goede reis
  4. Tineke van johan!!!!!:
    17 september 2015
    Hallo Lieverds,wat een ontberingen met die wind en regen!!!!!!!
    Maar wat super van jullie,mag ik zeggen (als zus)dat ik toch ook wel wat bezorgd ben?
    Denk aan jullie gezondheid hoor.
    Veel knuffels en liefs vanuit Roelofarendsveen.