Dag 13 - 13 sept 2015

13 september 2015 - Tardajos, Spanje

Dag 13 - 13 september van Cardenuela Riopico naar  Tarjados   27 km  9 uur

Ik ben niet echt gelovig en ook niet echt bijgelovig maar deze Camino stelt dat aan alle kanten bij (geloof ik).
De 13e dag dus, en we hadden er zo`n zin in na het ontbijt vertrokken we dit keer rond 7.15 op naar Burgos het was best wel koud  en ik dacht dat dat nog wel anders zou gaan worden. Na 3 km al werden we van de (weg) wijs gebracht doordat er verschillende gelen pijlen stonden maar dus verschillende kanten op.
 Dus de richting genomen die ons het meest logisch leek, het bleek een route langs de landingsbanen van het vliegveld van Burgos. Het was een kale route en daarbij koud en het waaide ook nog eens hard.
Ik had het nog niet eerder gehad maar dit keer trok ik mijn jas maar aan ik voelde de kou flink op mijn buik en blaas slaan dus moeste zelf nog een extra stop inplannen iets wat ik nog niet veel heb moeten doen.

Na het pad langs het vliegveld begon het ook nog eens te regenen en kregen we weer de keuze uit twee richtingen, we besloten niet de Riverway te nemen maar iets wat naar Burgos leek te gaan.
We liepen over een verlaten industrieterrein en daar was het eerste momnet dat we ons onveilig voelden op deze Camino. Blijkbaar `woonden` er wat jonge Spanjaarden in de leegstaande gebouwen en die maakten op het moment dat we langs kwamen ruzie met elkaar waarbij het leek alsof een jonge vrouw flinke klappen zou gaan krijgen en dat zijn geen prettige momenten, ons er mee bemoeien heeft geen zin en we zijn maar snel/ doorgelopen. Eenmaal in de stad waren we weer getuigen van een ruzie tussen 2 Spanjaarden en hier stonden al heel wat mensen naar te kijken vooral naar een Spaanse vriendin die zich er mee bemoeide , ook hier dus maar weer snel doorgelopen maar het gaf ons geen fijn gevoel van Burgos.

In Burgos zelf na 3 uur wandelen even een cafetaria in gedoken en een koffie en thee genomen en daarna nog een kerk bezocht ( de kathedraal alleen aan de buitenkant bekeken) en toen maar weer op weg naar Tarjados.
Onderweg kwamen we weer een wegbewijzering tegen waarmee je alle kanten op kon en dit keer door wegwerkzaamheden. Toen we stil stonden om te kijken wat we zouden volgen schreeuwde een Spanjaard vanaf zijn nabijgelegen volkstuin waar we heen moesten, gelukkig dachten we want zelf zouden we de andere richting gekozen hebben. Nadat gevolgd te hebben kwamen we er door de werkzaamheden daar echt niet meer uit en uiteindelijk zijn we met een Spaanse Pelgrim die ook verkeerd gelopen was via een snelweg rontonde maar de snelweg overgestoken om zo weer op het juiste pad terecht te komen.

Zo belanden we om 14.30 in Tarjados waar we besluiten te overnachten, dat is toch niet zo eenvoudig als gedacht de Auberge die we op het ook hadden is dicht en gaat waarschijnlijk pas om 16.00 open.
We kunnen of 1km terug kijken of 3 km verder dus besluiten we 3 km verder te gaan naar Rabe de las Calzadas. Daar aangekomen blijkt alles vol en weer hebben we 2 keuzes of 10 km verder of weer 3 km terug en hopen dat die inmiddels ook niet vol is. Dus gaan we 3 km terug terwijl het ook nog eens begint te regenen.
Ik hoef jullie natuurlijk niet te zeggen ( en tegen elkaar zeiden we ook maar even niets) dat we toen wel even baalden. Terug in Tarjados bleek het een gemeente Auberge gerund door vrijwilligers.
Gelukkig was er nog plek en we verlangden allebei naar een warme douche want we waren onderhand flink koud geworden. Helaas de douche bleek een koude douche net zoals de hele dag al geweest was.
Na een bakkie in een plaatselijk Cafe gedaan te hebben in de hoop daar wat warmer te worden, zijn we weer terug gegaan en ben ik aan dit blog gaan werken. Straks eten we nog ergens wat  in de hoop dat we daarmee een goedenacht kunnen maken want we gaan er vroeg in vandaag des te sneller is deze dag voorbij.
We hopen dat we morgen weer een goede dag kunnen maken maar we rillen nu allebei van de kou.

Morgen is weer een nare route wat het inplannen van een stop betreft we hopen dat dat beter af gaat lopen dan vandaag.

1. Marian de With:
    13 september 2015
    Dat was een pittig dag zo te lezen....hoop dat jullie een goede nacht hebben om morgen weer vol energie vooruit kunnen.
    Sterkte !! En een warme groet, Marian
  2. Jan van Beurden:
    13 september 2015
    Jullie klagen over een koude douche terwijl je verlangt naar een warme. Bij ons is het andersom. Soms verlangen wij naar een koude douche met die hitte hier in Turkije. Maar die is er dan in de meeste gevallen wel. Anders kunnen we altijd nog de zee in lopen.
    Maar het is best afzien begrijp ik wel. Dus de komende dagen veel sterkte gewenst met de etappes.
    Groetjes,
    Jan en Annet
  3. Leo emmy:
    14 september 2015
    veel sterkte met de kou, laten we hopendat het inderdaad morgen betergaat,sterkte en warm weer gewenst,gr leo en emmy
  4. Myrthe Kamphuis:
    Ajo Ingrid en Hans,

Ik heb net al jullie blogjes gelezen, wat gaaf om alles zo te lezen zeg!! Het zal wel weer wennen zijn straks in dit saaie koude kikkerlandje...
    Ik mis Ingrid hier wel hoor, maar we slaan ons er wel doorheen! Jullie nog heel veel plezier (en sterkte af en toe) en kom heelhuids weer terug!
  5. Tineke van johan!!!!!:
    14 september 2015
    Heb al een paar keer een reactie geplaatst maar weet niet of het ontvangen is.
    Maar bij deze nogmaals,complimenten voor jullie hoor,maar denk aan de knietjes en voetjes,veel sterkete nog,en een knuffel uit
    Roelofarendsveen.