Dag 12 - 12 sept 2015

12 september 2015 - Cardeñuela Riopico, Spanje

Dag 12 - 12 september van Espinosa del Camino naar Cardenuale Riopico  28,5 km  8 uur

Ondanks dat ik dacht met het gekregen slaapmutsje een goede nacht te maken viel het toch wat tegen.
Ook Ingrid heeft moeite met gewoon eens lekker slapen, maar die heeft ook nog eens last van een vervelend hoestje wat vooral s`nachts actief is. Ondanks dat het vandaag zaterdag en menig mens van het weekend gaat genieten loopt bij ons de wekker weer om 6.00 af ( niet helemaal waar want we zijn `m altijd voor).

Zonder ontbijt maar wel met een bakkie koffie en thee gingen we om 6.30 alweer op weg richting San Juan de Ortega. In Villefranca krijgen we te maken met de een beklimming van 900 naar 1160 meter  weer via een pad wat bij ons als een onbegaanbare weg gekwalificeerd zou worden. Maar het was vroeg en nog lekker koel en we weten nu dat als we ons concentreren op mede pelgrims die al een paar honderd meter verder zijn en dan denken " daar lopen wij straks ook"  dan komen we er wel.

Na de eerste klim waanden we ons zeker 8 km op de Nederlandse Veluwe, een soort harde zandpaden met volop loofbomen een mooi maar ook eentonig stuk.  Om 10.30 ( na 16 km) kwamen we aan in San Juan de Ortega waarvan we dachten dat het een grote stad zou zijn maar dat is het dus niet, het is bekend om het klooster waar de resten van San Juan zijn bijgezet in een stenensarcograaf. San Juan was een monnik die veel bruggen , hospitals en herbergen heeft laten bouwen voor Pelgrims omstreeks 1100 -1160 dus toen waren er al (veel) Pelgrims die deze route liepen (en dat zonder mobiel of Wifi). We nemen daar wel een korte break en nemen een koffie - thee en ik neem een broodje wat er lekker uit ziet maar er bleek vis in te zitten en ik moet zeggen dat het me niet helemaal tegen viel. Volgens ons boekje kunnen we 6 km verder overnachten
dus gaan we snel weer op weg zodat we de middag weer voor ons zelf hebben. Ivm een plaspauze stoppen we nog even in Ages en nemen nog een koffie - thee en een appelgebakje  (we hebben tenslotte nog niet ontbeten) en gaan met nieuwe energie weer verder.

De 6 km gaan ook weer redelijk snel en  volgens ons boekje is het eerst volgende plaatsje 4 km verder en dat na een beklimming we besluiten ondanks dat we al 22 km afgelegd te hebben en de zon is gaan schijnen we de beklimming aangaan richting Villaval. Dat hebben we geweten 200 meter omhoog over een pad wat aan een maanlandschap deed denken. Nadat dat over was bleek de slaapgelegenheid in Villaval 0,0 te zijn dus moesten we nog 2,5 km extra lopen om in Gardenuela Riopico te belanden.

Daar kwamen we terecht in een leuke Albergue en hebben een vierpersoonskamer genomen we hadden geluk er kwam niemand bij dus hebben de kamer voor ons alleen. Ze hebben er ook een zwembadje bij  en dat was heerlijk om de benen even af te laten koelen.

Morgen gaan we door een echt grote stad Burgos , dat is ongeveer 16 km lopen maar we hopen er in iedergeval 6 maar mogelijk 12 km voorbij te lopen.

Extra info:

Als je de route wil volgen, in atlassen zijn de kleine plaatsjes moeilijk/ niet te vinden dus op internet kijken is het beste.  Grofweg lopen we van St. Pied de Port - Pamplona - Burgos - Leon - Santiago de Compastella.

Volgens ons boekje hebben we nu 278 km afgelegd en moeten we nog 492 km, dat is bij elkaar geen 850 km waar wij vanuit gaan maar er zijn verschillende wegen en bv gisteren kwamen we een bord tegen met Santiago de Compastelle nog 555 km en 3 km verder stond dat het nog 597 was dus een juist opgave is moeilijk maar we houden dus maar ons boekje  aan, eind van de komende week zijn we over de helft en daar gaan we voor want dan gaan we aftellen.

Voor nu genoeg morgen weer een dag.

Hans en Ingrid