Dag 11 - 11 sept 2015

11 september 2015 - Espinosa del Camino, Spanje

Dag 11 - 11 september van  Granon naar  Espinnosa del Camino  25,3 km  6 uur

Na een wat onrustige nacht was het eindelijk weer zes uur en mochten we weer de spullen inpakken voor een nieuwe wandeldag. Om 6 uur waren ze al volop bezig wantrouwen  ze waren de spullen voor het ontbijt aan het klaar zetten. Langzaam kwamen ook de andere Pelgrims weer tot leven en voor dat je het weet is het éen en al bedrijvigheid want iedereen wil weer snel op weg.

We nemen koffie en thee en een paar stukjes stokbrood met jam. Daarna doneren we € 20,00 in de pot want afrekenen doen ze hier niet aan je geeft wat het je waard is of kan missen en daaruit wordt het onderhoud en de maaltijden voor de hierna komende Pelgrims betaald. We hadden ook nog voor € 10,00  aan koekjes bij de plaatselijke bakker gekocht en die werden bij het ontbijt gezet zodat iedereen er wat lekkers bij had.

We hebben besloten om de isoleerkan van 650 gram (leeg) daar maar achter te laten en in het vervolg maar een kopje onderweg te nemen dat scheelt ruimte en gewicht. Er staat daar een kist waar je spullen achter kan laten of ook weer uit mee kan nemen en er zit een handdoek in die ik meeneem om om mijn heup te dragen zodat de band van de rugzak daar wat minder op drukt want daar heb ik soms best last van. Met de handdoek om blijkt inderdaad beter te gaan dus het is een goede ruil geweest.

Om 7.00 verlieten we de kerk met een voldaan gevoel en weer een hele ervaring rijker.
Het loopt  weer lekker zo vroeg in de ochtend en een bijkomend voordeel is dat de wegen dit keer weer meest vlak zijn, we lopen weer een aardig tempo zonder de schoonheid van de omgeving uit het oog te verliezen en voor  de `richtingaanwijzers` komen we om 10.30 aan in Belorado  toen hadden we er dus al 18 km op zitten.
Het plaatsje is kleiner dan verwacht en lopen er snel doorheen opzoek naar een bankje om wat te kunnen eten. We vinden een bankje in de buurt van een bejaarden te huis en komen dus veel oudjes tegen die ons hartelijk begroeten.  Overigens hebben we met de meeste Spanjaarden goede ervaringen, altijd wel begroeten of even de juiste weg wijzen  ze zijn er vriendelijk.

Als we onze weg om 11.00 vervolgen begint de zon aardig te schijnen en zorgt er voor dat we eerder stoppen dan we in gedachten hadden (wat heet eerder we hebben er wel ruim 25 km opzitten) we komen we rond 13.00  aan in Espinosa del Camino  een gehucht met volgens mij 6 huizen waarvan 1 cafe en 1 verhuurd als Pelgrimsverblijf. De kamer ziet er niet onaardig uit, we kunnen douchen en er staat een wasmachine die tegen een zelf te bepalen vergoeding te gerbuiken is  en dat alles voor slechts € 5,00 per persoon goedkoper hebben we het niet gehad.

We hebben dus de helemiddag om lekker uit te rusten (als je werken aan dit blog rusten kunt noemen) na de douche  nemen we een cola en een broodje in het naast gelegen cafe en we hebben zowaar een vakantie gevoel zolang we niet aan de etappe van morgen beginnen.

In de avond gegeten met 2 andere Pelgrims die hier ook overnachten, Jerry uit Ierland en Hans uit Zweden
dat was wel gezellig , Jerry is een wijnimporteur ( 62 )  en is ook al Opa,  zijn dochter komt begin oktober om met hem de laatste week mee te lopen hij loopt de Camino nu voor het 2e jaar.
Het is weer eens wat anders dan met 54 personen , we zitten lekker met z`n viertjes in het ` dorpscafe`  te genieten van het Pelgrimsmenu.  Na afloop krijgen we ook nog een drankje , het heeft iets weg van Ouzo maar het ruikt naar iets waar ik pas nog mijn motor mee hebt ontvet. Hans en Jerry drinken het in een slok op dus kan ik niet achterblijven en doe het ook maar en dat is wel te merken het brandt flink in mijn keel als we nu maar de geplande kilometers gaan halen morgen.

Welterusten in iedergeval ik denk dat ik wel goed slaap :)

1. Marian de With:
    11 september 2015
    Hallo Ingrid en Hans,

Ben net thuis van mijn late dienst Ingrid.....en nu even genoten van jullie belevenissen....inderdaad een klus om zo uitgebreid te schrijven...maar inderdaad geweldig voor ons al volgers en voor jullie om straks terug te lezen...kijk al weer uit naar de volgende blog .....groetjes ,Marian
  2. Rob:
    12 september 2015
    Hoi Hans en Ingrid, ik heb echt bewondering voor jullie. Die foto,s zeggen ook heel wat en ze zijn leuk en mooi gemaakt.weten jullie al hoeveel km hebben gelopen? Ik wens jullie nog een hele fijne loop weken Gr Rob
  3. B.arbouw:
    12 september 2015
    Hoi Hans en Ingrid, Het is heel leuk om jullie reisavonturen te volgen. Ik heb geprobeerde om jullie route terug te vinden op atlassen en landkaarten maar dat is me niet goed gelukt. Al die kleine dorpjes die jullie aandoen staan nergens vermeld. Kun je af en toe eens aangeven bij welke grotere plaats jullie ongeveer zijn? Ik vind het leuk om jullie op de kaart te kunnen volgen. Ga zo door en maak er een echte vakantie van. Succes. Oma ria e opa ben.
  4. Gerard en Yvonne Groot:
    12 september 2015
    Hoi Hans en Ingrid, jeetje wat een vraag op de Flessebroes voor een spannend verhaal brengt. Goh, wat een reis zeg. Ik hoop dat jullie het volhouden met de lichamelijke ongemakken, maar heb er goede hoop op. Volhouden en we zijn trots op jullie.

Ga proberen je blog wat bij te houden.

Veel plezier, succes en neem een lekkere sangria om lekker bij te komen.

Groetjes Gerard en Yvonne (Sluis Garden)
  5. Maarten Dijkstra:
    12 september 2015
    Hans en mevrouw van Veen uh Ingrid , ik hoorde dat het nu elke dag feest is in Zoeterwoude , alles gaat goed thuis :-P , mooie reisverslag (praktisch ) elke dag .
  6. Annet:
    12 september 2015
    We hebben weer een keer internet, ik zit wel op een ruwe muur en krijg een zere .......
    Maar het is leuk om jullie verhalen te lezen, we genieten ervan
    Wij zijn nu in kusadasi, nog steeds bloed heet morgen een echte rustdag en dan door naar pamukale