Het vinden van de juiste weg

30 september 2015 - Airexe, Spanje

De juiste weg zien te vinden

Voordat we aan de Camino begonnen vroegen we ons ook af hoe weten we nu of we op de juiste weg zitten.
Natuurlijk hebben we een (Michelin) boekje met daarin een aantal (34) voorbeeld routes per dag maar daar staan dus een begin en eindplaats in en de plaatsjes die je daar tussen tegen komt (of hoort tegen te komen).
Dit boekje is onze `Caminobijbel` hierin is dmv afbeeldingen te zien of er moeilijk (stijgingen en dalingen) traject komt dus bepalen we daarmee ons doeltraject voor de volgende dag.

Ook hebben we een ANWB boekje waarin bijzonderheden over de plaatsjes staan die we passeren en ook staan er wat detail gegevens in over de route zoals links naast de Albergue naar rechts gaan of aan het einde van het keienpad direct links en dan de zandweg volgen. Dit boekje gebruiken we alleen voor de extra info want op deze manier de weg lezen is niet echt handig.

Wat is dan wel handig, dat zijn voornamelijk de gele pijlen, langs de hele route staan gele pijlen die de juiste richting aangeven. Deze gele pijlen zijn meest met de hand geschilderd (of dmv een spuitbus) en zijn overal op te vinden, direct op de straat, tegen lantaarnpalen, op muren, tegen rotsblokken je kan het zo gek niet bedenken of je komt ze er op tegen. Soms is het wel even zoeken (ze zijn soms groot soms klein) maar als je 2 km geen pijl hebt gezien dan weet je bijna zeker dat je fout ziet. Met een dergelijke markering kan het wel eens voorkomen dat vandalen voor de gein een pijl hebben aangepast maar dat zie je snel genoeg want je krijgt er best wel feeling voor.

Ook in de grote steden is het vaak een kwestie van de gele pijlen volgen maar daar hebben ze ook vaak in de straat speciale tegels (met meest het Camino teken van een schelp) die de route (gedeeltelijk) door de stad markeren. Ook zijn er wel speciale verkeersborden die de route aangeven.

Dus het volgen van de route is meest geen probleem, alleen in de ochtend kan het wel eens even zoeken zijn maar het moet ook een beetje spannend blijven, het lijkt best wel op een uitgezette speurtocht.

Ik heb wat foto`s van de diverse markeringen erbij gezet zodat jullie met de bovenstaande informatie en de foto`s jullie je een beetje voor kunnen stellen hoe we onze juiste weg vinden. ( dat is de laatste weken overdag niet zo heel moeilijk meer gezien het grote aantal Pelgrims wat onderweg is).
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Cees:
    30 september 2015
    ,t zal de volgende week tegenvallen, voor het slapen gaan niet meer jullie verhalen te kunnen lezen.
    Voor de laatste dagen sterkte, en geniet er nog maar van.

Groetjes Cees enTineke