Dag 25 - 25 sept 2015

25 september 2015 - Villafranca del Bierzo, Spanje

Dag 25 - 25 september 2015 van Molinseca naar Villafranca del Bierzo 31 km 8 uur ( nog 187 te gaan)

Hoewel we er ontbijt bij hadden zijn we zonder weggegaan omdat dat pas vanaf 7.30 was en nu waren we weer voor 7.00 de deur uit want we wilden de ` verloren` 8 km van gisteren er bij lopen dus dan is op tijd vertrekken wel zo lekker. Sinds lange tijd hadden we nu weer stukken dat we het idee hadden dat we de enigste waren die de Camino liepen en dat is ook wel weer eens prettig. Bij het passeren van Ponferrade raak ik wel onder de indruk van het grote kasteel daar, het is zoals je je een kasteel voorstelt met torens schietgaten enz. Helaas ( het is toch ook nog niet open) we willen verder en kunnen niet alles bezichtigen wat mooi is anders hadden we nu nog denk op 200 km gezeten.

Het leuke van deze dag is dat we weer regelmatig plaatsjes passeren en je daar dan op kan focussen.
En dan gaat het van bij de volgende een ontbijtje, dan een ijsje, en dan weer eens wat drinken.
De streek is ook veel mooier om doorheen te lopen en we hebben ook weer heel wat wijngaarden gezien.
Bij het plaatsje Cacabelos (we hebben er dan al 23,5 op zitten) besluiten we toch maar door te gaan naar Villafranca del Bierzo zodat we weer een beetje gelijk lopen met ons boekje. Het zou dan nog 8 km zijn en omdat we dat lopen op het heetst van de dag ( 12.30 - 14.00) is dat meer dan genoeg. Na 3 km lopen passeren we Pieros en dan zou het nog maar 5 km zijn maar dan gaan de richtingspijlen ineens een andere kant op. Het voelt niet echt goed maar de gelepijlen zijn geven wel de richting aan dus volgen we ze maar.
We komen daarbij door het plaatsje Valtuille de Abajo, het blijkt dat de inwoners daarvan (de commerciële denk ) het wel fijn vinden als ze ook door hun dorp lopen en hebben denk zelf een omleiding gemaakt.
Maar daar balen we dus stevig van net nu we een lange tocht hebben gepland krijgen we dit er als een extraatje van denk 4 km en we zitten er al flink doorheen vandaag.

Uiteindelijk zijn we pas om 15.00 op plaats van bestemming waardoor we dus ook laat zijn met het zoeken van een slaapplaats. Het lijkt er op of alles vol zit, we proberen ook nog 2 hotels maar ook die hebben geen plek, ik probeer het nog even bij een Hostal en die heeft alleen nog een luxe kamer voor 2 personen maar die moet € 70,00 kosten en hoewel Ingrid het goed vind ( die kan bijna helemaal niet meer lopen) is het mij net even te duur en stel ik voor het nog even bij een alternatieve Augerbergue te proberen. Daar is gelukkig nog plek op een zaal van 12 bedden en dat nemen we met diner en ontbijt voor in totaal € 30,00.

We richten de bedden in, wassen wat kleding en nemen een douche ( heerlijk alternatief weer maar het water is lekker warm) en gaan op een terrasje wat eten en drinken en langzaam komen we wat bij. Ik haal bij de drogist nog even een tube met weet ik veel wat waar ik even later Ingrid haar benen mee insmeer en masseer en hoop dat ze er morgen wat beter door gaat lopen.

Kortom voor ons wel een heftig daagje maar helaas geen spannende verhalen dit keer, we komen wel steeds bekende tegen dat is iets wat wel een leuk aspect van deze gehele wandeling is.

Gezien het slapen op een slaapzaal zullen we er wel weer vroeg in gaan vandaag dan hebben we het weer snel gehad, we merken dat we na zoveel dagen toch wat privecy prettiger is en meer rust geeft.

Het voordeel van het er bij nemen van het avondeten is dat je met z`n allen aan het eten bent en daardoor met allerlei mede Pelgrims kennis maakt. Zo zaten we aan tafel met 2 poolse dames/meiden ( 40-45) die we de afgelopen weken regelmatig tegen kwamen onder het lopen maar nog niet eerder in een zelfde verblijf en dat terwijl nu blijkt dat ze op de zelfde dag begonnen zijn. Tegenover hen zat een Poolsechtpaar van rond de 50.
Tegenover me zat een meisje uit Taiwan die had de Camino al gelopen met vrienden maar ze had nog tijd over en terrwijl de vrienden terug gingen is zij vanaf Astorga het suk nogmaals gaan doen maar dan alleen ze had toch tijd over en vond het lopen wel heel erg leuk.

Naast en tov Ingrid zaten een Australier , een dame uit Londen en een dame uit Frankrijk.
Dat is dus het leuke van gezamelijk eten je hoort allerlei verhalen.

Voor degene die de foto`s missen, ze zijn niet op we hebben er genoeg maar gisteren was de verbinding slecht en vandaag is het te laat want het kost best wat tijd en moeite om ze er op te zetten.
Ik probeer het de komende dagen als we tijd en een goede verbinding hebben wel weer in te halen.

We duiken nu het bed in en hopen dat de verschillende ledematen morgen weer genoeg hersteld zijn voor een nieuwe wandeling.

1. Jan van Beurden:
    25 september 2015
    hoop dat het morgen beter gaat met lopen
  2. Tineke van johan!!!!!:
    25 september 2015
    Van Johan en mij.heel veel sterkte met de beentjes,
    veel leifs,

Tineke.
  3. Michiel plugge:
    25 september 2015
    o o o rustig aan blijven doen. Veel plezier morgen en sterkte met de benen.