Dag 5 - 5 sept 2015

5 september 2015 - Cirauqui, Spanje

5 september van  Zariquiegui  naar Cirauqui    22 km   7,5 uur

We zijn al weer bij dag 5 aangekomen ongemerkt gaat het toch wel door (als je terug kijkt)  gisteren  onder het lopen zei ik nog tegen Ingrid dat ik het gevoel had dat ik al weken liep dat was natuurlijk niet zo maar het gaf wel aan dat we alle gevoel voor tijd (kunnen) vergeten. We dachten dat het donderdag was maar het bleek vrijdag te zijn. Ik zeg kunnen omdat er genoeg Pelgrims lopen die gebonden zijn aan een tijd  en dan toch een datum als doel hebben, wij hebben 2 maanden en het moet in 6 weken zeker kunnen dus hebben we alle tijd van de wereld.

Na het bijwerken van het blog gisteren zijn we snel gaan slapen ( 21.30)  en om 6.00  liep de wekker af. Bij ons op de kamer was niet iedereen al wakker of van plan er uit te gaan dus moesten we zachtjes en met zaklampjes onze spullen bij elkaar zoeken. Ingrid verwoorde het goed ze vond ons net een paar dieven in de nacht maar dan met het pakken van onze eigen spullen.  Om 7.00  konden we de deur achter ons dicht trekken en liepen we het dorp uit de duisternis in.  Al snel moesten we weer klimmen en dit keer was de max hoogte 770 meter ( Alto de Perdon)   het is een gebied waar het altijd veel waait en waar ze heel veel windmolens neergezet hebben.

Bijna boven zo lopend onder de windmolens zagen we in de verte de lichten van de stad Pamplona wat een mooi gezicht was dat zeg. Elke keer weer zien we zoveel mooie dingen onderweg en genieten van elk detail het is onmogelijk om dat allemaal te beschrijven ik probeer het wel en de foto's moeten het wat verduidelijken maar het blijft een onmogelijke taak.   Al lopend ( hoe anders we hebben nog niets anders gedaan) kwamen we aan in Obanos waar we op zoek naar een wc een kerk binnen liepen, die was daar niet maar we kregen wel een mooie stempel voor in ons Pelgrimspaspoort. Daarna kwam Puente la Reina , een leuk stadje waar we ook een kerk bezochten (weer een stempel) en kochten daar wat eten voor onderweg want ontbijt was er niet bij zo vroeg in de ochtend. Omdat het nog vroeg is (12.00) en onze ledematen het toelaten besluiten we verder te lopen. De zon is gaan schijnen en dat merken we  goed  we gaan ergens in de schaduw onze broodjes maken en terwijl we  daar zo zitten naast een Camino wegwijzer komen er 2 Pelgrims langs  ( Philip een Italiaan en Gearna uit Callifornia) en ze vond het blijkbaar leuk ons zo te zien zitten en ze pakte haar Pelgrimspaspoort en las een (in het engels) een gelovige tekst voor.  Dat was best heel bijzonder om zo mee te maken. Ik heb er ook maar even een foto van gemaakt dit soort momenten moet je vast leggen.

Om 14.00 komen we aan in Cirauqui wat een gaaf stadje/dorpje is zeg, een weerwar van straatjes en steegjes we besluiten daar te blijven  en zitten nu in  de enigste Auberge hier. Heel netjes en we zitten er nog maar net en de twee Fransen (1 blind) komen binnen en slapen bij ons op de zaal .

In de kerg tegen over ons verblijf was er van 19.00  tot 19.30  een mis waar je ook als Pelgrim naar toe kon.
Dat hebben we dus gedaan en was best wel indrukwekkend ,het was een gezongen mis ik verstond er niks van maar Ingrid had een boekje met spaanse woordjes waar ook het Credo en Onze vader in het Spaans in stond en waarachtig ze wist het nog te volgen ook.  Op zich heb ik niet zoveel met de kerk (Ingrid meer)  maar ik zat daar toch wel met de Rozenkrans van mijn vader in mijn hand , hij moest eens weten...

Vanavond hier ook weer met z'n allen gegeten en dat was weer een gezellige boel, samen aan tafel met een duits echtpaar wat we al eerder hadden ontmoet , een meisje uit Rusland en wonderlijk genoeg een jonge vrouw  (Maud) uit nederland welke in Leiden studeerd.  Het menu bestond uit soep (nog steeds geen idee wat voor maar waarschijnlijk uien/knoflook soep) , spaghetti en een romig toetje.

Na het eten het blog afgemaakt en dan nu snel naar bed , morgen weer een dag vol nieuwe ervaringen dat weet ik nu al.

1. Rob:
    6 september 2015
    Hoi Hans en Ingrid. Wat leuk dateert zo naar je hebben. Dat julle zo genieten van de mensen de jullie ontmoeten. En van de ongeving. En jullie doorzettingsvermogen. (Volgens mij gaat het beter Hans met je knie) maar Hans wat je ook heb geschreven dat in in de kerk pa zijn rozenkrans in je handen had en zij van pa moest is weten. Hij zal heel erger trots op jullie zijn en ma ook (ze kijken mee dat weet ik zeker )( Dit raak mij ook zelfs )ik wens jullie weer een fijne dag en een goede loop .Rob
  2. B.arbouw:
    6 september 2015
    Echte avonturiers zijn jullie toch wel. Behalve de mooie omgeving is het ook spannend om te ervaren op welke slaapplaats je terecht komt. Ook heel leuk vinden wij alle ontmoetingen met allerlei mensen uit andere landen en werelddelen. We lezen met plezier jullie verslagen van iedere dag.
    Hopelijk houdt je knie het nog uit voorlopig.
    Ria en Ben
  3. Marian de With:
    Ha Ingrid en Hans,

Jullie zijn bijna een week onderweg.Ik was niet eerder in de gelegenheid om jullie blog te lezen. Nu alles in 1 keer....wat hebben jullie in korte tijd al veel indrukken en ontmoetingen achter de rug.Leuk om jullie te volgen. Kijk dan ook uit naar het volgende verslagen!!!
  4. Cees:
    6 september 2015
    We genieten van jullie verhalen, denk dus niet dat je teveel verteld
    Het is leuk om zo op de hoogte te worden gehouden, van alles wat jullie meemaken.

gr Cees en Tineke
  5. Maarten:
    7 september 2015
    leuk om te lezen Hans, ik zal jullie avonturen af en toe volgen!
  6. Annet:
    7 september 2015
    hoi Hans en Ingrid ,eindelijk goede WiFi , en kunnen we jullie verhalen lezen, we hebben grote bewondering voor jullie, maar neem aub voldoende rust voor jullie knieën het is nog z'n eind
    Jullie doen zo vrienden op voor het leven, waar je z'n ervaring mee kan delen
    Mensen uit heel de wereld, zo zie je maar de wereld ligt aan jullie voeten
    Een zoen en een dikke knuffel
    Annet en jan
    ps hoop dat het niet zo heet is als hier