Dag 6 - 6 sept 2015

6 september 2015 - Villamayor de Monjardín, Spanje

6 september van  Cirauqui naar  Villamayor de Monjardin   24 km 8,5 uur

De wekker stond weer op 6 uur ingesteld maar voor die tijd waren we al weer wakker.
Tussendoor ben ik nog een paar keer door Ingrid wakker gemaakt omdat ze anders het vermoeden had dat ik de rest wel eens wakker zou kunnen maken......
Dat kan best kloppen want het was best benauwd met 14 man/vrouw op een kamer en er was geen raam open gezet.
Hoewel mijn voorkeur gisteren uitging naar 2 bedden onder om de simpele reden dat het bovenste gedeelte van de stapelbedden wel heel erg uitnodigend waren om er vanaf te donderen, zei Ingrid dat het haar niet uitmaakte en dat ze dan wel boven zou slapen, maar dat kwam ook omdat we in dat geval bij ons "eigen stapelbed" een mooi plekje hadden voor de rugzakken. Dus Ingrid boven en ik onder, thuis doen we het wel weer andersom dat is een tweepersoonsbed en val je ook niet zo hoog :)

Het wandelen ging weer prima met uiteraard de diverse up en downs, voor zevenen waren we de deur uit en het is toch wel elke keer een mooi gezicht zo het dorp uit te lopen en op weg naar het volgende te gaan.
Op de een of andere manier blijven de kerken / kerkjes een aantrekkingskracht uit oefenen, vandaag zijn we er onderweg toch weer even binnen gelopen en natuurlijk is dat door 2 stempels bevestigd. Daar moeten we mee uit kijken want anders ons Pelgrimspaspoort zo vol. Rond half 10 hadden we de eerste stop en aten we het laatste stukje stokbrood van gisteren op. Omstreeks 12.00  kochten we een stokbrood en een pak ham in een benzinestation en omdat je er ook koffie en thee kon krijgen dacht Ingrid dan eten we het daar ook maar op. Zo gezegd zo gedaan en hebben we bijna 3 kwartier heerlijk gezeten.

Daarna op weg naar Villamayor de Monjardin, op weg er naar toe passeerden we het Klooster van de Irache en hebben uiteraard een kijkje in de kerk genomen. Wat heel bijzonder was is dat er naast een wijn museum is en dat omdat het het begin is van de wijnstreek Irache je er gratis wijn kunt tappen. Weliswaar alleen rode wijn (er waren wel 2 kranen maar uit de andere kwam water, dus water bij de wijn ging daar goed op) en ik lust helemaal geen wijn maar heb toch maar wat getapt voor het geval we toch nog wat moeilijke stukken zouden tegen komen.

In Azqueta stond er een zware klim naar Villamayor de Monjardin op het programma maar eerlijk is eerlijk hij was zwaar maar het viel ons niet helemaal tegen zeker gezien wat we al " doorstaan " hebben.
Maar aangekomen (15.30) in Villamayor de Monjardin bleek alles vol te zijn. Er zijn daar 2 Albergues met bij elkaar 50 plekken en alles zat vol op reserveringen na. Bij het navragen daarvan bleek een beheerder een Nederlands meisje te zijn (Bettie of Debbie) en die wist nog een Bed en Breakfast en ging direct bellen en wist daar de laatste kamer voor ons te reserveren.

Daar hadden we echt mazzel mee want er zijn daarna nog tientallen Pelgrims aangekomen  die noodgedwongen 10 km verder moesten wandelen en dan hopen dat ze wat konden vinden en er zijn er een flink aantal met de bus naar het eerst volgende stadje gegaan.

We hebben nu een 2 persoonskamer  , een mooie badkamer en morgenochtend ontbijt voor 45 Euro.
Heerlijk om zo beloond te worden na een dergelijke wandeling. Er zitten nog 2 Franse echtparen en hebben daar ook een eigen kamer.  Maar we maken wel weer wat mee hier, terwijl Ingrid even plat gaat en ik aan het blog ga werken gaan de 4 Fransen uit eten. Als wij rond 7.00 ook willen gaan blijkt dat ze de deur opslot gedaan hebben en we het pand niet uit kunnen. Gelukkig heb ik een kaartje met een telefoonnummer van de eigenaar en ga ze bellen, thuis krijg ik geen gehoor en als ik het mobiele nummer bel dan krijg ik de eigenaar die wel Frans maar geen Engels spreekt dus gaat de telefoon naar Ingrid die zich met haar MAVO Frans  van 40 jaar geleden ( en duits overigens ook) best goed weet te redden en probeert het uit te leggen. Uiteindelijk komt de eigenaar ons na een half uur "redden".
Daarna snel wat gegeten in een lokaal restaurant, geen culinair hoogstandje maar we hebben weer wat binnen en moeten het daar mee doen. Wel lekker dat we morgen met niemand rekening hoeven te houden, de wekker loopt weer om 6.00 af, de rugzakken staan al ingepakt, dus even ontbijten en we kunnen weer...