Dag 26 - 26 sept 2015

26 september 2015 - La Faba, Spanje

Dag 26 - 26 september  van  Villafranca del Bierzo naar La Faba 24,5 km 7 uur ( nog 163 te gaan)

Ik moet toch eens wat minder gaan drinken (daar bedoel ik dus die 1,5 liter cola op een dag en dan nog eens het water bij het eten en onderweg voordat jullie aan heel andere dingen denken) vannacht moest ik er wel 4 keer uit en dat via een in het donker best wel enge trap daardoor uitvallen zou toch wat minder zijn.
Ouderwets klooien in het donker was het weer voordat we alle spullen bij elkaar hadden geraapt.
Maar daarna wachtte  ons een lekker ontbijt, we hadden er goed aan gedaan om het ` All Inclusieve` te nemen.

We vertrokken dus met een ` volle maag`  en als we de route van het boekje aan zouden houden hadden we maar 18 te gaan vandaag gezien de prestatie van gisteren was dat wel een fijne gedachte.
Rond 12.00 hadden we ons traject voor vandaag er al op zitten, het is weer snel gegaan 5dat heeft zeker ook met de omgeving te maken we passeren diverse dorpjes en dat maakt het lopen aantrekkelijk doordat je je telkens kan focussen op een volgend plaatsje. Omdat het nog vroeg is om nu al te stoppen bellen we naar een Albergue in La Faba daarvan had ik al gehoord dat het een heel goede moest zijn  maar omdat deze van de kerk is kan men niet reserveren maar ze geeft wel aan dat er ruim voldoende plek is.

We gaan dus weer in tegenstelling tot wat we eerder met elkaar hadden afgesproken verder.
We passeren oa het dorpje Las Herrerias  en genieten van de mooie liging daarvan, het is echt een genot ( afgezien de stijgingen) om door de bergdorpjes te lopen, zoveel anders dan vorige week (hoewel we daar ook telkens de schoonheid van zagen) We lopen op een asfalt weg terwijl de zon flink schijnt en dat werkt niet bepaald erg mee om even filnk op te schieten. Opeens moeten we linksaf een bos/bergpad op en even denken we nog aan gisteren toen we ook onverwacht een omleiding hadden. Dit blijkt echter geen omleiding maar het is een origineel oud Pelgrimspad wat nog in de oude staat is. En dat is te merken, gelukkig in de schaduw van de bossen maar wat valt het omhoog lopen tegen. 2 km lang er lijkt geen einde aan te komen en dan maar afwachten of er nog plek is. Na vele rustpauze`s en diverse uitingen van moeheid komen we in La Faba aan bij de Albergue die onder het beheer van een Duitse Pelgrim organisatie valt. Er zijn er denk 10 voor ons dus we hebben plek, het ziet er allemaal heel mooi en degelijk uit, we slapen op een ruim opgezette slaapzaal en ook de wc en was gelegenheid is hier zeer degelijk en netjes ( met de slaapgelegenheid van gisteren waren we ook blij maar daar zat bv voor de wc een douchegordijn dat dat zit niet altijd even prettig)

We hebben weer wat gewassen en daarna naar het plaatselijk cafe om wat te drinken en een broodje te eten want een lunch hadden we nog niet gehad wat middag eten zit er geen echte regelmaat in maar doen we meestal na aankomst. In het cafe hebben ze ook Wifi dus kan ik ook alvast wat foto`s uploaden. Als we weer terug lopen naar de Albergue kopen wat fris, lekkers (pinda`s en chips) en wat voor het avondeten ( dat zit er hier niet bij maar er is een ruime keuken waar gebruik van gemaakt kan worden.
Bij terugkomst is het even lekker genieten het is niet te omschrijven hoe het uitzicht hier is en dat lekkker met een colaatje erbij en een schaaltje pelpinda`s en alle ellende van vanmiddag is (wat mij betreft) vergeten.
Dus zit ik heerlijk te genieten en ondertussen dit blog te schrijven.

Om 18.00 klinkt opeens de kerkbel en blijkt er een pelgrimsmis in het kerkje te beginnen.
Uiteraard gaan we daar naar toe, hoewel ik er niet van versta is het  verloop van de mis me wel duidelijk, Ingrid gaat er ook nog te communie  maar dat laat ik zelf achterwege. Evenal bij de vorige mis wordt ook hier verzocht om elkaar (in de directe omgeving) de hand te schudden en het beste te wensen.

Voor vandaag laat ik het hierbij als er nog iets over vanavond te vermelden valt dan komt dat vanzelf morgen wel weer tersprake.

Toch nog maar even een vervolg,  net nadat ik afsloot  begonnen er twee wat oudere heren  waarvan we er al één hadden horen spelen 2 dagen geleden met gitaar spelen en dat gaf natuurlijk weer een heerlijk sfeertje dus hebben we mee zitten zingen met de Beatles , Leonard Cohen, Ralp Mactell, en tal van andere die ik niet kende maar wat lekker klonk, mooi om te zien hoe de één uit Scotland met de ander uit Canada op elkaar inspeelden. Helaas moesten we ook nog eten ( en klaarmaken)  en in de keuken was het weer een mooi gezicht hoe daar een 10tal jongeren die elkaar ergens wel eens eerder gezien hadden nu met elkaar een maaltijd hadden gemaakt, de keuken was daar wel helemaal op ingericht iedereen kon er gebruik van maken.

Toen ik met Ingrid later dit blog nog even wilde uploaden bij het plaatselijk cafe kwamen we onderweg loslopende koeien en een ezel die door het dorp heen leken te wandelen. Maar niets was minder waar ze liepen daar wel maar ze waren uit de wei gehaald en door een hond naar de stal gebracht het was een mooi gezicht hoe die hond dt deed.  Dit was weer zo`n onverwacht kadootje waar ik het al regelmatig over heb gehad. Zoals het er nu naar uit ziet gaan we onze 5e en laatste week bijna al weer in, we zullen blij zijn weer thuiis te zijn maar ik heb er nu ook al wat moeite mee deze dagelijkse dingen / ontmoetingen te moeten missen.

Het voelt alsof door deze ontspannen middag de batterij weer is opgeladen en we er morgen weer vol tegenaan kunnen en dat moet ook wel gezien het feit dat we direct weer flink moeten klimmen.

1. Paula van Beugen:
    26 september 2015
    Hi Hans en Ingrid. Leuk zo jullie verslagen te lezen. We hebben Santiago en gedeeltes van de route met de camper gedaan en regelmatig pelgrims tegengekomen. Succes tot het einde en geniet ervan gr. Paula en Ben en een pootje van Jimmy